Bli kund Jobba hos oss

Integritetspolicy - Mertz Transport AB samt övriga Mertz koncerbolag

Denna integritetspolicy beskriver hur Mertz Transport AB samt alla andra koncerbolag behandlar personuppgifter om anställda och kunder i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

1. Vilka personuppgifter behandlas

För anställda: namn, personnummer, kontaktuppgifter, anställningsinformation, körkort/behörigheter, alkoholtestresultat, GPS-positioner, färdskrivardata, CCTV.
För kunder: namn, kontaktuppgifter, transportinformation, fakturauppgifter.

2. Ändamål med behandlingen

Personuppgifter behandlas för att uppfylla avtal, följa lagkrav (t.ex. bokföringslagen, kör- och vilotider), säkerställa säkerhet och kvalitet i transportverksamheten samt för kommunikation och kundservice.

3. Laglig grund

Behandlingen sker med stöd av:
- Rättslig förpliktelse
- Avtal
- Intresseavvägning
- Samtycke (vid marknadsföring)

4. Mottagare av personuppgifter

Personuppgifter kan delas med myndigheter, samarbetspartners och leverantörer enligt avtal. Biträdesavtal upprättas vid användning av externa leverantörer.

5. Lagringstid

Personuppgifter sparas endast så länge som krävs för ändamålet:
- Bokföringsdata: 7 år
- Färdskrivardata: minst 1 år
- CCTV: max 30 dagar
- Övriga uppgifter: enligt behov

6. Dina rättigheter

Du har rätt till:
- Information
- Registerutdrag
- Rättelse
- Radering
- Begränsning av behandling
- Dataportabilitet
- Invändning mot behandling
- Skydd mot automatiserade beslut

7. Kontaktuppgifter

Personuppgiftsansvarig:
Mertz Transport AB
E-post: info@mertz.se
Telefon: 040-123456
DPO: Dataskyddsombud utsedd av företaget

Respektive bolag har en separat GDPR ansvarig som ser till att register hålls uppdaterade och rapportera incidenter vidare